Norske kjøreskoler leder an: Her kommer Generasjon E!

AUGUST 22, 2022

Norske kjøreskoleelever er blant de første som aldri har kjørt noe annet enn en elektrisk bil. Det fascinerer hele Europa. Nå har Ford produsert en internasjonal video om fenomenet de kaller Generasjon E.

Mustang Mach-E

– Det er helt vilt hvor stor interessen er for Mustang Mach-E – og det høye elbilsalget i Norge – fra hele verden. Det som for mange nordmenn har blitt vanlig, oppfattes nok som veldig annerledes og fascinerende i resten av Europa og USA, hvor elektrifiseringen først nå er i ferd med for alvor å skyte fart, sier informasjonsdirektør i Ford Motor Norge, Anne Sønsteby.

I den siste YouTube-videoen fra Ford Europa, som skal distribueres globalt, følges kjøreskoleelever fra de norske trafikkskolene, Økern Trafikkskoler og Tempo Trafikkskole og en kjøreskole i Nederland. Dette er alle kjøreskoler som har tatt i bruk nye Mustang Mach-E i kjøreopplæringen.

– Den neste generasjon sjåfører, generasjon E, vil ha en viktig stemme i forhold til hvor raskt vi i Europa får byttet ut bensin- og dieselbiler med elektriske biler. Å ta kjøretimer kan oppleves som en stor utfordring for mange. Da er det fint å se at Mustang Mach-E bidrar til å gjøre dette enklere og morsommere. Jeg skulle ønske det var meg som lærte å kjøre i en slik bil, sier general manager, Ford Model e, Europe, Martin Sander.

Har bare øvelseskjørt med elbil

I Norge er 78 % av solgte personbiler så langt i år helelektriske biler, mens nesten 20 % av nye personbiler solgt i Nederland så langt i år er helelektriske.

– Jeg øvelseskjører bare med elbiler. Vi har to elbiler hjemme og så kjører jeg elbil her på kjøreskolen, sier norske Ira som blir intervjuet i videoen.

Kan bruke færre timer på å lære å kjøre bil med Mustang Mach-E

Ifølge anslag utført av den nederlandske kjøreskolen i videoen, Frank Massop Driving School, kan også kjøretimer med Mustang Mach-E hjelpe kjøreskoleelevene med å få førerkortet med færre kjøretimer. Elevene der kan fritt ta i bruk førerassistanseteknologiene i bilen, som for eksempel automatisk parkering og bakkestart.

– Det er mange førerassistansesystemer i bilen som gjør det enklere å kjøre. Sjåføren kan fokusere fullt og helt på veien og dermed utvikle en bedre trafikkforståelse raskere. Jeg planlegger å få ytterligere en Mustang Mach-E i vår bilflåte – rett og slett fordi kjøreskoleelevene krever det, sier eier av Frank Massop Driving School i Winterswijk i Nederland, Frank Massop. 

 

Generasjon E: Tenker mye mer på miljøet

– Jeg vil absolutt si at min generasjon tenker mye mer på miljøaspektet ved for eksempel biler, fordi det er jo vår fremtid, det er jo vi som skal leve videre, og få barn som også skal leve videre, sier norske Sudarini i den nye videoen fra Ford Europa.

I løpet av 2026 planlegger Ford å selge hele 600 000 helelektriske biler hvert år i Europa. Globalt er målet for den årlige produksjonen av helelektriske biler over 2 millioner i 2026.