SLIK FÅR DU BEDRE REKKEVIDDE MED ELBILEN I KULDEN

8. DESEMBER, 2023

Blue Ford Mustang-Mach-E

Når temperaturen på gradestokken kryper nedover og snøen legger seg på veiene, blir også rekkevidden til alle elbiler kortere. Samtidig er det flere smarte triks du kan ta i bruk for å få best mulig rekkevidde i kulden.

– Det er flere grunner til at elbilene får kortere rekkevidde desto kaldere det blir. Er batteriet kaldt, jobber det generelt tregere. Alle operasjoner krever mer energi, alt fra å varme opp bilen - til normal fremdrift gjennom økt strømtilførsel til motoren.  I tillegg vil våte eller snøfylte veier øker rullemotstanden og energiforbruket, sier produktsjef for en av Norges mest populære elbilkjøp, Mustang Mach-E, Lars Fredrik Fløymo.

Selv om den helelektriske SUV-en kan kjøre opptil 600 km på en lading, vil rekkevidden reduseres på kalde vinterdager. Dette er vanlig for alle elbiler. Tar du noen grep kan energitapet nesten halveres, og den elektriske rekkevidden bli tilsvarende bedre.

Les mer om Mustang Mach-E her

Slik får du maksimal rekkevidde ut av elbilen din:

  1. Forvarm batteri og kupé: På Mustang Mach-E kan du enkelt starte kupéoppvarming via FordPass-appen. Dersom bilen står til lading vil forvarmingen ikke gå på bekostning av bilens batterinivå – og demed rekkevidde. Med bilen koblet til lader har man også mulighet for å forvarme bilens batteri gjennom bruk av innstillingen «Avreisetid.» Da har du også gleden av å sette deg i en varm og isfri bil.
  2. Lad batteriet når det er varmt: Et varmt batteri tar imot lading mer effektivt enn om det er kaldt. Spar tid og penger på hurtigladingen ved å ha varmt batteri. Nyere versjoner av Mustang Mach-E har muligheten til å klargjøre bilens batteri for hurtiglading, dette kan gjøres ved å definere og navigere til hurtigladestasjonen i bilens innebygde navigasjonssystem. Bilens batteri vil da forvarmes og klargjøres for hurtiglading. Denne funksjonaliteten vil også bli tilgjengelig på tidligere modellår av Mustang Mach-E etter hvert.
  3. Parker i garasjen: Har du mulighet så parker elbilen din i en garasje om vinteren. Dette holder bilen noe varmere. Du unngår også at det kommer snø og is på bilen (hvilket øker både bilens vekt og luftmostand).
  4. Reduser bruken av klimaanlegg: Bruk heller ratt- og setevarme i stedet for å ha høy temperatur på bilens klimaanlegg. Dette er mer strømeffektivt enn konstant varmluft fra bilens klimaanlegg.
  5. Lad oftere og smartere: Skal du på langtur, lad gjerne opp bilen på hurtiglader rett før du kommer frem. Bilens batteri har da fått litt varme fra kjøreturen, hvilket legger til rette for raskere og følgelig billigere hurtgilading. Dersom det passer, lad gjerne oftere. Lading bidrar til å holde batteriet varmt. Et batteri trives best med mellom 20 og 80 % kapasitet.
  6. Kjør smartere: Prøv å kjøre slik at du unngår å bremse unødvendig. Det er bortkastet energi. Hold jevn fart. Øker du hastigheten fra 80-90 km/t sparer du bare 5 sekunder pr. km. Energiforbruket kan imidlertid øke med opptil 10-15 %.
  7. Bruk regenerativ bremsing smart: For å få størst nytte av regenerativ bremsing, anbefaler vi deg å bremse gradvis slik at bilen kan gjenvinne mest mulig strøm. Husk å gjøre deg kjent med hvordan regenerativ bremsing virker inn på bilen. Det samme er tilfelle med enpedalkjøring. Spesielt på glatt føre vil elbilen oppføre seg litt annerledes.
  8. Fjern all snø av bilen før du kjører: Dette er viktig for å redusere vekt og få mindre luftmotstand, men er også viktig for sikt og din egen sikkerhet. Flere av førerassistanseteknologiene benytter seg av sensorer og kameraer som må være fri for snø for å fungere slik de skal.
  9. Sørg for at dekkene har riktig trykk: Dekk med lite trykk kan påvirke rullemotstanden, noe som øker energiforbruket. Feil trykk vil også gi dårligere veigrep på snødekte og isete veier.
  10. Hold avstand og tilpass farten etter forholdene: Husk at på vinterføre er det ekstra viktig å holde god avstand, og tilpasse farten etter forholdene. Dette er spesielt viktig med en elbil som ofte er stor og tung. Er farten for stor, så kan ikke elektronikken hjelpe deg. Sørg også for at rutene er frie for is og snø før du starter.  

Bestill prøvekjøring av Mustang Mach-E her.

Blue Ford Mustang-Mach-E

DU VIL KANSKJE OGSÅ LIKE