Home > Eiere > Service og Vedlikehold > Service & reparasjon > Dekkinformasjon > EU dekkmerke
The EU Tyre Label

EUs dekkmerking

Mer oversikt når du skal velge dekk

Fra november 2012 skal alle nye dekk være merket med en EU-etikett som en del av EUs handlingsplan for energieffektivitet, designet for å redusere energiforbruket med 20 % frem til 2020. Ford støtter denne forbedringen gjennom kundeinformasjon..

Kjennetegn ved EU-etiketten.

Etiketten informerer om 3 kriterier: rullemotstand, våtgrep og dekklyd, i en klassifisering fra best til dårligst ytelse (klasse A er best og klasse G er dårligst).

 

*

Rullemotstand (drivstofføkonomi)

Lav rullemotstand sparer drivstoff og reduserer CO2-utslipp. Forbedring på én klasse tilsvarer drivstoffsparing av minst 0,1 l per 100 km. Klasse D brukes ikke.

Våtgrep (bremseytelse)

Våtgrep er en viktig faktor for trygg kjøring. Forskjellen på bremselengde fra beste til verste klasse kan sammenlagt være så mye som 18 m ved en fart på 80 km/t. Klasse D og G brukes ikke.

*
*

Ekstern dekklyd (Støyutslipp)

Dekkstøyutslipp er en del av bilens totale støyutslipp, der den eksterne dekklyden måles. Jo flere svarte streker som er fylt opp, jo høyere ekstern dekklyd. Et kontinuerlig lydnivå over 80 decibel kan ha en negativ effekt på helsen.

Tilleggskriterier

Den nye EU-etiketten tar for seg 3 viktige egenskaper, men også følgende ytelsesfaktorer bør vurderes:

  • vannplaning
  • kjørestabilitet
  • styrepresisjon
  • holdbarhet
  • bremseegenskaper (på tørre veibaner))
  • ytelse på vinterføres
  • svingegrep
  • håndtering

EUs dekkmerking hjelper deg å vurdere hvilke kvaliteter som er viktige når du kjøper dekk, men de ovennevnte tilleggskriteriene bør ikke glemmes. Dekk-tester, forhandlers anbefaling og informasjon gitt av produsenten er fortsatt viktig når du finner dine dekk. 

Bare spør din Ford-forhandler – vi hjelper deg gjerne.

Top