Home > Opplev Ford > Om Ford > Ford Blog > Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, måler mobildekningen i Ford Explorer.
Ford Explorer parked next to a sea

Kjørte 10 500 km på fem uker med nye Explorer ladbar hybrid: Perfekt stor SUV for Norge

På bare knappe 5 uker har Bjørn Amundsen tilbakelagt mer enn 10 500 kilometer i sin nye Ford Explorer ladbar hybrid på kryss og tvers i hele Norge. Dette er både en langturbil, en bil for dårlige skogs- og hytteveier og for klatring. Den er perfekt for Norge, sier den svært fornøyde eieren.
 

Amundsen er dekningsdirektør i Telenor Norge. I år har han for 26. gang lagt ut på langtur over hele Norge for å måle mobildekningen, både i de mest bebodde og de mest avsidesliggende stedene i vårt langstrakte land.

– Jeg kjører på kryss og tvers av hele Norge, og er avhengig av en bil som har god plass til alt dekningsutstyret vårt, som kan komme seg opp til mobilmastene langt utenfor allfarvei og som samtidig er god å kjøre. Bare denne turen jeg er ute på nå er på cirka 15.000 km. Jeg kjører årlig en strekning tilsvarende 2 ganger rundt ekvator pr år. Da er også gode seter, nok ytelse, plass til alt måleutstyret og kjørekomforten viktig, påpeker Amundsen.

Nye Explorer ladbar hybrid er som standard en stor 7-seters ladbar SUV som har alt av tenkelig og utenkelig utstyr som standard. Den 357 HK sterke V6 EcoBoost-bensinmotoren jobber sammen med en elektrisk motor. Sammen leverer den firehjusldrevne SUV-en hele 457 HK og et dreiemoment på opptil 825 Nm. Han har riktignok måttet fjerne siste seterad grunnet alt utstyret. I motsetning til andre hybridbiler er bagasjeplassen opprettholdt og akkurat det er svært viktig for Amundsen.

Bygg din Explorer

26 dekningsturer med 10 forskjellige biler

– Jeg har kjørt Norge rundt på disse dekningsturene i 26 år, og har gjennomført dem med minst 10 forskjellige biler. Dette er en av svært få biler hvor jeg jeg har god plass både til utstyr og bagasje, sier en smilende Amundsen.

Dekningsdirektøren i Telenor har besøkt flere steder hvor det ikke har vært like enkelt å lade opp den store SUV-en. Det som overrasket ham mest med Explorer ladbar hybrid var evnen til å regenerere strøm mens han kjørte.

– Jeg har kjørt på alle slags veier i Norge, fra steder hvor «ingen skulle tro at nokon kunne bu» til E6-en. Bilen regenerere mye mer strøm enn det jeg trodde. På denne dekningsturen har jeg kun ladet den en eneste gang og det var i Karasjok. Selv om jeg har kjørt mye både langs E6 og veier på Finnmarksvidda har Explorer likevel regenerert så mye energi at jeg har jeg kjørt hele 2577 kilometer på strøm og det er jeg svært fornøyd med, sier Amundsen.

Imponert over fremkommelighet i «steinrøysa»

For å kunne komme frem til Telenors mobilmaster, som gjerne ligger på utilgjengelige høyder langt fra folk, har Amundsen tillatelse til å kjøre opp den «siste steinrøysa», ofte i svært tøft terreng, til mobilmasten. Han er imponert over Explorerens fremkommelighet når det begynner å dra seg til.

– Jeg har brukt seks av de syv kjøremodusene den kommer med. Jeg har klatret opp steinrøyser og kommet meg ned igjen. Det er bare snø- og slapsmoduset jeg ikke har testet ennå. Exploreren har i alle situasjoner hatt en fremkommelighet som har imponert meg, sier dekningsdirektøren i Telenor.

Prøvekjør Ford Explorer

Har ikke hatt behov for massasjen i setene ennå

Det andre han ikke har fått brukt nok på bilen, selv etter mer enn 10 000 kilometer på veien i fem uker, er massasjesetene.

– Setekomforten er helt topp, så jeg har rett og slett ikke hatt bruk for det så langt, men jeg har naturligvis prøvd massasjen. Ford Explorer ladbar hybrid har så langt vist seg å være en flott og allsidig stor SUV som fungerer svært bra under norske forhold. Det kan jeg si med en viss grad av overbevisning. Det er ikke mange som har kjørt denne så mange kilometer som jeg har gjort. Det blir spennende å følge med da jeg skal ha den i 3 år, sier Telenors dekningsdirektør, Bjørn Amundsen. 

Top