Storfornøyd E-Transit-kunde: Smart for både miljøet, lommeboka og de ansattes trivsel bak rattet.

20. januar 2023

Etter å ha ventet mer enn 10 år på en elektrisk varebil, har Oslo-firmaet ‘’Helt Opplagt på jobben’’ endelig funnet et fullgodt alternativ til de fossile varebilene. Med åtte nye Ford E-Transit i ulike og spesialtilpassede versjoner, leverer de nå sunn lunsj, fruktkurver, renhold og bedre inneklima - helt utslippsfritt - til hundrevis av bedrifter i Oslo-området.

Ford E-Transit

Helektrisk vinterstemning: Fv. Thomas Henriksen, Roy Berg-Paulsen, Mats Solberg, Mihai Stoian, Steffen Molstad og Dawid Zaucha er svært fornøyde med sine nye Ford E-Transit elektriske varebiler.

–  Som en bedrift som leverer tjenester for å bedre helse og trivsel på arbeidsplassen, har miljø og samfunnsansvar alltid vært svært viktig for oss. Nå er vi endelig trygge på at teknologi, rekkevidde og kapasitet på de store varebilene fra Ford er god nok til at vi kan starte utskiftingen av alle våre fossilbiler – med enda flere elbiler fra Ford, sier sier bilansvarlig hos Helt Opplagt, Mats Solberg.

Miljøvennlig, lavere driftskostnader og mer fornøyde sjåfører

Han forteller om noen svært positive første måneder med Fords nye 2-tonns helelektriske nyttekjøretøy.
– E-Transit har så langt levert over vår forventning. Vi har redusert driftskostnadene med 50 % sammenlignet med tilsvarende modell med diesel. Sjåførene våre, som vi kaller kundebehandlere, kjemper om å få være de som kjører E-Transitene. De er både en bedre arbeidsplass og mer økonomisk i drift. Dette har vært en smart investering som alle kommer godt ut av - enten det er snakk om miljøet, økonomien eller de ansattes trivsel bak rattet, sier Solberg.

Ford E-Transit

Stortrives: Kundebehandler Thomas Henriksen og bilansvarlig hos Helt Opplagt, Mats Solberg.

 

Åtte E-Transit – fire ulike spesialtilpasninger

Helt Opplagt er en CO2-nøytral virksomhet som i mer enn 35 år har levert forskjellige abonnementstjenester på fruktkurver, sunn lunsj, catering, renhold og et bedre inneklima til flere hundre bedrifter i Oslo-området. Utenfor sine nye lokaler på Bjørnholt i Oslo har de på det meste mer enn 45 firmabiler fra Ford. De åtte første Ford E-Transit skal brukes til forskjellige oppgaver. En skal fungere som servicebil for inneklimateknikere, mens de andre skal brukes til frakt av både fruktkurver, lunsjesker og catering til deres mange bedriftskunder.

–Av de åtte E-Transitene vi har nå er det gjort fire ulike spesialtilpasninger. Det går på grad av isolasjon og interiørløsninger, ekstra varme og kjøling for riktig frakttemperatur til både frukt og grønt og lunsj – sommer som vinter. En av bilene er også ombygd til en ren kjølebil. Flere har også fått forsterkede gulv for å tåle tunge hjultraller med mat og frukt som trilles inn og ut av dem hver dag. Nettopp denne muligheten til å skreddersøm er svært viktig for oss, sier bilansvarlig i Helt Opplagt.

Ford E-Transit

Spesialtilpasset: Av de åtte E-Transit elvarebilene som Helt Opplagt har, er de gjort i fire ulike spesialtilpassede varianter.

 

25 forskjellige varianter som skreddersys kundenes behov

Nye E-Transit med en nyttelastkapasitet på opptil 1684 kilo på varebilvarianten, har en helelektrisk rekkevidde på opptil 317 km. Den kan nå fås i hele 25 varianter – som varebil, dobbelkabin varebil og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle er tilgjengelig i ulike lengder, takhøyder og lastekapasitet. Med E-Transit vil kundene også ha fordelen av et samarbeid med en Ford Pro sertifisert ombygger som i dag sørger for å skreddersy E-Transit etter kundenes ønsker og behov. Ved kjøp av ny E-Transit får du også 3 års fri service inkludert.

Les mer om nye Ford E-Transit her

Halverte driftsutgifter ved overgang fra diesel til strøm

E-Transit kan lades fra 15 til 80 % på 34 minutter på en hurtiglader.
– Med den elektriske rekkevidden vi får ut av E-Transitene våre kan sjåførene kjøre sin daglige rute uten å ha behov for lading. Selv med dagens høye strømpriser vil jeg anslå at vi har halvert driftsutgiftene ved å gå over fra diesel til strøm. Samtidig er det selvsagt veldig greit at de kan hurtiglades raskt hvis det skulle oppstå et behov for det, sier Solberg.

En drøm av en varebil for de som har E-Transit som sin arbeidsplass

Ford E-Transit kommer med to utstyrsnivåer – Base og Trend. Begge har et langt høyere utstyrsnivå enn dagens dieselvariant. Helt Opplagt har valgt det høyeste utstyrsnivået Trend. Det inkluderer blant annet elektronisk klimaanlegg, SYNC4 med 12 tommers berøringsskjerm, cruisekontroll, blindsoneassistent og tilgang til FordPass Pro.
– For de som har arbeidsplassen sin bak rattet er E-Transit en drøm av en varebil. Det er helt støyfritt, og den elektriske rekkevidden gjør også at du slipper å bekymre deg for lading. Det er veldig god komfort, og ryggekameraet gir deg full oversikt så du slipper de kostbare og irriterende småskadene, sier Mats Solberg. Med Software Update vil også nye E-Transit løpende bli oppdatert med ny og forbedret funksjonalitet og stadige nye forbedringer med OTA- (Over-The-Air) oppdateringer.

Ford E-Transit

Ford-fans: Virksomheten har som mål at alle deres biler er nullutslippsbiler innen 2025. I dagens flåte er det også 10 elektriske Mustang Mach-E firmabiler.

 

Miljøhensyn stadig viktigere i anbud: E-Transit markerer starten på en elektrisk overgang

Solberg forteller at det allerede nå har kommet både aktører innenfor det private og offentlige som ønsker nullutslippstransport når de legger ut sine anbud.

– For oss har det å ta ansvar for miljøet og vise samfunnsansvar vært en av de viktigste bærebjelkene for vår virksomhet i flere tiår. Samtidig er det positivt for miljøet at også de som tildeler anbud i økende grad er opptatt av miljøhensyn. Vårt mål er at alle våre firmabiler har nullutslipp innen 2025. Sammen med våre 10 elektriske Mustang Mach-E firmabiler gjør nye Ford E-Transit at vi nå endelig er i full gang med den overgangen som vi har ønsket i mer enn ti år, sier bilansvarlig hos Helt Opplagt, Mats Solberg.