Nye helelektriske Explorer: En fulltreffer fra Ford

27.NOVEMBER, 2024

Blå Explorer med takboks står foran en fjellhytte

Allerede etter få måneder har den nye elektriske SUV-en Ford Explorer blitt en av de mest solgte bilmodellene i Norge. Flere uavhengige bileksperter roser den godt prisede og romslige elbilen med opptil 602 km rekkevidde og mulighet for firehjulstrekk.

 «Det vil forundre oss om ikke Explorer vil oppdage hvordan det er å ligge helt i toppsjiktet på registreringslistene, skriver NAF Motor etter å ha prøvekjørt den nye elektriske SUV-en.

«Ford har skapt en folkelig elbil til en fornuftig pris. I tillegg er Explorer stilig, morsom og lettkjørt, en bil det er lett å like. Med overraskende god plass, ikke minst til baksetepassasjerene,» konkluderer Fædrelandsvennen (abonnement) i sin test av den kompakte SUV-en.

Bestill prøvekjøring av nye Ford Explorer her

«Ford leverer varene»

TV 2 Broom oppsummerer sin biltest med at de «ikke vil bli overrasket om ikke Explorer kommer til å bite godt fra seg på topplistene de neste månedene.»:

«Etter å ha testet bilen i Norge, sitter vi igjen med et inntrykk av at Ford leverer varene med Explorer. Bilen er lett å kjøre, komfortabel og byr på mer enn nok av både rekkevidde, plass og krefter til gjennomsnittsfamilien.»

De har også latt seg imponere av forbruket, og kaller det «overbevisende lavt», og en av de mest effektive blant SUV-ene i det såkalte C-segmentet.

Blå Explorer i profil kjører på en fjellvei

Opptil 602 km elektrisk rekkevidde og 1200 kg hengervekt

Med den største batteripakken, 286 HK og bakhjulsdrift, har nye Explorer en rekkevidde på opptil 602 km*. Hvis du velger firehjulstrekk og den største batteripakken, får du 340 HK, 0-100 km/t på 5,3 sekunder og en elektrisk rekkevidde på opptil 566 km*. Explorer med firehjulstrekk kan også trekke tilhenger på opptil 1200 kg**

VG: Fulltreffer fra Ford

I sin biltest av den nye elektriske SUV-en innleder VG med at «Ford treffer øyet med design og blink på kjøreopplevelse, og konkluderer med at nye Explorer er en «fulltreffer fra Ford!»

Norsk Elbilforenings bilekspert gleder seg over de gode egenskapene til elbilnyheten, og slår fast at «Explorer er kompakt, men er trivelig og lettvinn bak rattet, og den har plass nok i både baksete og bagasjerom.»

Bygg din egen Ford Explorer her

God plass og smarte oppbevaringsløsninger

Den nye elektriske SUV-en har et bagasjerom på 470 liter, som kan økes til 556 liter når du laster opp til taket med bagasjeromsgitter. I tillegg har bilen flere praktiske oppbevaringsmuligheter, som en romslig 17-liters «Megakonsoll» under armlenet.

Interiøret i nye helelektriske Explorer

Mye utstyr som standard

Explorer leveres med oppvarmet ratt, massasjefunksjon i førersetet, avanserte førerassistentsystemer og sportsseter med integrerte hodestøtter – som standard. Velger du Premium-utstyrsvarianten, får du blant annet B&O-lydanlegg med 10 høyttalere, flerfarget stemningsbelysning og Matrix LED-frontlykter med blendingsfrie fjernlys.

Dagens Næringsliv, som har testet den dyreste varianten av nye Explorer, med firehjulstrekk og den største batteripakken, konkluderer med at «Dette er ganske mye bra bil for en drøy halv million kroner» – en pris som ifølge dem «er der denne typen bil må ligge.»

Explorer vil fra 4. kvartal 2024 også kunne bestilles med et standard-batteri i kombinasjon med bakhjulstrekk. Da er den veiledende prisen på 399 000 kroner.

Samtlige priser for den nye elektriske SUV-en inkluderer 5-års fri service.

Les mer om nye Ford Explorer her

«Har alt som skal til for å bli en bestselger»

Explorer med firehjulstrekk kan lades lynraskt med 185 kWh hurtiglader – noe som gir en ladetid fra 10-80 % på kun 26 minutter. *** Et avansert system for batterioppvarming sikrer også god ladehastighet – også under kjøligere temperaturer.

Finansavisen (abonnement) oppsummerer sin biltest av nye Ford Explorer i overskriften «Har alt som skal til for å bli en storselger.»

Nye helelektriske Explorer og mikkel rev

*Basert på fulladet batteri. Rekkevidde er testet etter Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Gjelder RWD med Exteded Range batteri. Faktisk rekkevidde vil variere ut fra en rekke faktorer som utvendig klima, kjørestil, vedlikehold av bil, alder på batteriet osv.

**Maks. trekkraft varierer avhengig av last, kjøretøyets konfigurasjon, tilbehør og antall passasjerer.

*** Tall basert på offentlige DC-hurtigladere (>200kW), som IONITY. Faktiske ladetider og ladehastigheter vil avhenge av en rekke faktorer (inkludert vær, temperatur, kjøreatferd, kjøretøyets stand, alder og temperatur på litium-ion-batteriet).