NORSK TOPPKLATRER: NYE EXPLORER LADBAR HYBRID ER LIKE USTOPPELIG SOM MEG

AUGUST 22, 2022

Med Ford Explorer ladbar hybrid og teltet på taket har en av Norges aller beste klatrere jaktet den ultimate klatreopplevelsen i Alpene. –  Bilen er enorm på alle måter, og er like ustoppelig som meg, sier den meget fornøyde klatreren, Leo Ketil Bøe (22).

Ford Explorer

– Exploreren er enormt stor! Den har enormt mye krefter, den kommer seg frem enormt mange steder, den er enormt luksuriøs og har noen enormt gode seter for en sår klatrerygg. Jeg er kort og godt enormt fornøyd med Exploreren min, sier den regjerende Norgesmesteren i sportsklatring.

Det var i fjor sommer klatreren fra Bergen gikk helt til topps i en stor klatrekonkurranse Ford arrangerte i verdens høyeste frittstående klatretårn, OVER i Lillesand. Ingen var raskere opp den krevende klatreruta, og 47 meter over bakken kunne han innkassere førstepremien – to års gratis lån av en splitter ny Ford Explorer ladbar hybrid.

Den mer enn 5 meter lange, 2 meter brede og nesten 2 meter høye fantastiske feriebilen har svært god plass til 7 personer, bagasje og her også med telt på taket. Den kommer også med standardutstyr som blant annet varme, kjøling og 10-veis elektrisk justering av forsetene. Også setene på 2. seterad har oppvarming.

JAKTER NYE KLATREUTFORDRINGER LANGT UTENFOR ALLFARVEI I ALPENE MED FORD EXPLORER

Nå har den meriterte klatreren tilbragt flere måneder i Alpene – på jakt etter nye klatreutfordringer, enten det er såkalt buldring – som er klatring på gigantiske frittliggende steiner uten tau, eller sportsklatring – i stupbratte fjellvegger med tau.

– For å komme til de beste stedene må jeg ofte langt utenfor allfarvei. Det betyr mye dårlige veier og tøft terreng. Jeg må også ha en bil som har plass til alt jeg trenger av sikkerhetsutstyr. Uten at jeg er noen ekspert, kan jeg vanskelig se at det finnes en mye bedre bil til dette – som attpåtil er så herlig å kjøre - som Ford Explorer ladbar hybrid. Jeg var helfrelst før vi var halvveis gjennom Tyskland, sier Bøe.

Ford Explorer

HERLIGE KJØREOPPLEVELSER UNDER ALLE FORHOLD

Under panseret på den store SUV-en er Fords 3.0-liters V6 EcoBoost-motor. I kombinasjon med en elektrisk motor gir den en totaleffekt på hele 457 HK og 825 Nm dreiemoment. Litium-ion batteriet kan både lades med ladeledning og ved hjelp av regenerering. Det gir et oppgitt blandet forbruk på 0,31 l/mil etter WLTP-målemetoden.

På taket har Leo Ketil montert et tomanns-taktelt fra Thule. Det har vært hans overnattingssted under store deler av turen hans i Alpene.

– Det er masse plass når man har slått ned setene i 2. og 3. seterad i Exploreren, så jeg kunne lett sovet på en stor madrass der også. Når jeg klatrer uten tau, trenger jeg imidlertid store madrasser til å legge under om jeg skulle falle ned. Det meste jeg har greid å få med av disse i den forrige bilen var to. I Exploreren er det plass til fem. Det er intet mindre enn imponerende og blir selvsagt lagt merke til av de andre klatrerne jeg møter, sier den blide toppklatreren. 

 

Herlig førerseter gir luksusfølelse for en sliten rygg

Takteltet er oppe allerede etter et par minutter etter at Exploreren er parkert, gjerne i ulendt terreng – nærme klatrestedene Bøe oppsøker.

– Etter en lang klatrekarriere med mange fall er ryggen min litt vond innimellom. Da er det ekstra deilig å sette seg i de herlige førersetene som kan tilpasses min rygg helt perfekt, før jeg slapper av i takteltet og slipper å styre med å slå opp telt på bakken. Det er rett og slett luksus for en klatrer som meg, sier Bøe.

SETTER MEST PRIS PÅ EKSTREM FREMKOMMELIGHET OG STEREOANLEGGET

Han har hatt god tid til å bli kjent med Exploreren på sin lange kjøretur i Europa i jakten på de ultimate klatreopplevelsene, og har en klar favoritt.

– Jeg må si stereoanlegget. Forsetene er herlige – ja. Kreftene i bilen er helt ekstreme – og spesielt deilig å slippe løs på Autobahn – men jeg er også helt avhengig av musikk. Det stereoanlegget er bare så herlig. Samtidig er det slik at det er litt situasjonsbetinget hva jeg liker best. Er det vanskelig å komme seg helt frem til klatrestedet hjelper det fint lite med musikk. Da er det den ekstreme fremkommeligheten og de forskjellige kjøremodusene jeg er mest glad i, sier den lattermilde bergenseren.

Det intelligente firehjulstrekksystemet på Exploreren sørger for maksimal fremkommelighet. Det skjer ved hjelp av en rekke sensorer som måler og analyserer data om alt fra lufttemperatur og veigrep til fart og eventuell hengerlast hvert 10. millisekund.

 

Akkurat som Exploreren er jeg bygd for eventyr og utfordringer

Fordi en av de største farene for en klatrer er varmen og å bli svett på hendene, klatrer han tidlig på morgenen eller kvelder og ettermiddager. Dagen ellers har han brukt mye til å forflytte seg fra sted til sted.

– For å utvikle meg videre som klatrer er det viktig at jeg får prøve meg på nye ruter, med nye steinarter og jakte stadig nye utfordringer. Akkurat som Exploreren er jeg bygd for eventyr og utfordringer. Vi er som skapt for hverandre og er helt ustoppelige, sier den regjerende Norgesmesteren i sportsklatring, Leo Ketil Bøe.

 

Foto: Theresa Wein