- Høyspenningsbatteri: Strømkilden som lagrer det elektriske kjøretøyets energi. Et høyspenningsbatteri refereres i blant til som en «batteripakke», ettersom denne er bygget opp av flere battericeller.
- Batteripakken kommer ofte med to måleenheter, som brukes til å beskrive kapasiteten i kWh:
- Installert eller netto batterikapasitet – mengden energi som teoretisk sett kan trekkes ut fra Høyspenningsbatteriet under angitte nominelle forhold. Ved faktisk drift brukes mindre enn den installerte kapasiteten, for å garantere trygg og varig drift gjennom hele batteriets planlagte levetid.
- Brukbar eller netto batterikapasitet – Ladestatusen (SOC) kunden får oppgitt i bilen vil alltid referere til brukbar batterikapasitet. Elektrisk rekkevidde refererer også til kjørerekkevidden som oppnås når man bruker et høyspenningsbatteris brukbare kapasitet.
Formålet med å bruke mindre enn netto batterikapasitet er å beskytte Høyspenningsbatteriets ytelse i løpet av kjøretøyets levetid.
EV-batterier kan variere i cellekjemi og størrelse for å levere ulike ytelseskjennetegn – dette kan også påvirke batteriets ladeytelse.
- Elektrisk Motor: Komponenten i et elektrisk kjøretøy som konverterer elektrisk energi til mekanisk energi for å drive kjøretøyet eller – under oppbremsing – fungerer som en generator for å lade batteriet.
- Ladeport: «Stikkontakten» på et helelektrisk kjøretøy eller en ladbar hybrid, der ladekabelen plugges inn for å lade kjøretøyets høyspenningsbatteri.
- Ladeportdør (klaff): Dekker og beskytter ladeporten for å holde den ren og driftsikker.
- Innebygd lader: En strømkonverteringsenhet («AC/DC») i kjøretøyet som konverterer AC-strøm til DC-strøm for å lade høyspenningsbatteriet.
- Batteristyringssystem: «Batteriets hjerne» – et elektronisk system inni høyspenningsbatteriet som overvåker og kontrollerer batterisystemer for å holde spenning, strømninger og temperatur innenfor grensene under drift av kjøretøyet, så vel som lading og utladning. Grensene er utformet for å sikre at batteriet er sikkert, pålitelig og holbart gjennom kjøretøyets levetid.
- Frunk (bagasjerom foran): Et sikret området under panseret som fungerer som ekstra oppbevaringsplass, der motoren vanligvis befinner seg i et drivstoffdrevet kjøretøy.
- Varmepumpe: Et varmesystem i kjøretøyet som er mer effektivt (ved nesten alle temperaturforhold) vs. de tradisjonelle elektriske varmeelementene («PTC-varmer»). Mens tradisjonelle varmere konverterer elektrisk energi direkte til varmeenergi, beveger en varmepumpe varmeenergi fra utsiden til innsiden av bilen (ved hjelp av en «kompresjon – ekspansjon = kjøling»-syklus). Jo lavere utetemperaturen er, desto mindre effektiv blir en varmepumpe – derfor fins det også en elektrisk varmer for å sørge for at tilstrekkelig oppvarmingsenergi er tilgjengelig for kjøretøyets passasjerer uansett utetemperatur.
- Lavspenningsbatteri: EV-er har et 12-volts lavspenningsbatteri for å drive kritiske systemer før høyspenningsbatteriet aktiveres, og for å bufre 12 V-energi når kjøretøyet er i drift.
- LFP-batteri: Litium-jernfosfat-litium-ionbatterier (LFP) er en type høyspenningsbatterier som vanligvis passer bedre for kunder som kommer til å lade batteriet til 100 % kapasitet regelmessig (det må lades til 100 % minst én gang i måneden). Det byr vanligvis på fordeler som raskere ladefrekvenser enn et NCM-batteri, men er tyngre og byr på mindre rekkevidde.
- NCM-batteri: Nikkel-kobolt-mangan-litium-ionbatterier (NCM) er en type høyspenningsbatteri som vanligvis passer bedre for kunder som krever mer rekkevidde, eller som skal bruke EV-en til sleping. For å optimere batterilevetid anbefales det å ikke lade NCM-batterier til 100 % regelmessig.
- NMC-batteri: Se NCM – en alternativ rekkefølge på bokstavene.