DERFOR VELGER STADIG FLERE Å GJØRE SIN MUSTANG MACH-E MER PERSONLIG

Mens Jørgen og Anette gikk for fartsstriper og svart grill til sin nye Mustang Mach-E, valgte Aleksander Walmann å helfoliere sin nye helelektriske SUV i en matt olivengrønn farge. Stadig flere nordmenn velger å gjøre bilen sin litt mer personlig.

– Det er en klar trend også i Norge at stadig flere velger å gjøre privatbilen sin enda mer personlig. Det ruller mange Ford Mustang Mach-E på norske veier som enten er helfolierte, delfoliert med striper, eller med folierte speil, grill og lignende, sier key account manager i 3M, Lars Hov. De er en av Norges største leverandører av bilfoliering.

Da Jørgen og Anette fikk overlevert sin nye Mustang Mach-E AWD i fargen Carbonized Grey, ønsket de noe ekstra, noe som skilte deres bil ut blant de mange Mustang Mach-E som nå går rundt i deres hjemby, Mo i Rana.

– Det er jo en råtøff bil fra før, men det er kult å ha noe som skiller seg enda mer ut i mengden. Vi valgte derfor å bestille striper på panseret og bakluken og helsvart foliering i fronten. Du gjør ikke dette på en hvilken som helst modell, men på en så sporty og kjempestilig bil som Mustang Mach-E er, synes vi det ser bra ut. Det var faktisk konas forslag, sier Jørgen Leiråmo.

Man in front of Ford Mustang Mach-E

BILEKSPERT: NORDMENN HAR RÅD, TID OG LYST TIL Å SKILLE SEG UT OG GJØRE TRAFIKKBILDET GLADERE

Karl Eirik Haug, biljournalist og forfatter av boken «Alt om biler: Småfrekke ord og uttrykk om biler og bilister» mener det i Norge ofte har vært en positiv kultur for å gjøre bilene personlige og med eksteriøret vise hvem som er eier av bilen.

– Grunnen til at dette har tatt helt av nå, er nok flommen av elbiler kombinert med det faktum at nordmenn har råd, tid og lyst til å skille seg ut på en måte som gjør trafikkbildet gladere. På mange måter kan man si at muligheten til å style bilen utvendig gjør at flere liker å kjøre elbil. Jeg tror også «snakkis-faktoren» bidrar til at stadig flere henger seg på: Foliering og annen dekor har blitt et hett samtaleemne, sier Haug.

Ford Mustang Mach-E with man and woman standing next to it

ALEKSANDER WALMANN: JEG GLEDER MEG TIL Å SE MIN MUSTANG MACH-E HVER ENESTE DAG

Aleksander Walmann fra Porsgrunn i Telemark var mest opptatt av at folieringen han valgte, en matt grønnfarge, skulle få frem linjene i hans nye Mustang Mach-E AWD Long Range, best mulig.

– Jeg visste at jeg ville ha bilen i favorittfargen min – som er grønn. Deretter var det å finne den riktige tonen i grønnfargen. Den matte finishen gjør at bilens vakre linjer virkelig synes, sier den kjente musikeren og fotografen fra Porsgrunn.

– De små oransje-gule detaljene og de svarte feltene fremhever bare grønnfargen enda mer. Jeg ville ikke ha noe som var for synlig, men en bil jeg gleder meg til å se hver dag. Det har jeg fått nå og er kjempefornøyd med den gode magefølelsen min unike Mustang Mach-E gir meg, sier Aleksander Walmann.

Ford Mustang Mach-E front grille detail

IKKE OVERRASKET OVER AT MANGE DEKORERER SIN MUSTANG MACH-E MED STRIPER

Den erfarne bileksperten Karl Eirik Haug er ikke overrasket over at nye Mustang Mach-E er en bilmodell som kundene ofte ønsker å tilføre ny, spennende og egenartet eksteriørstyling for å gjøre bilen mer til «sin egen.»

– Striper over en Mustangs panser, taklinje og hekk er en god tradisjon som gjør bilene tøffere å se på, sprer godt humør og skiller dem fra andre biler i trafikken.  Dekoren hinter også om at du kjører en kraftfull Mustang som gjerne også kan brukes på baneløp. Og det ER sant at fartstriper får bilen til å gå raskere.

Ford Mustang Mach-E front

KONSERVATIVE FARGER MEST POPULÆRT I NORGE

Ifølge 3M er de mest populære fargene å bruke til bilfoliering i Norge, generelt sett, fremdeles relativt konservative farger. Dette til tross for at de kan tilby rundt 100 forskjellige folieringsfarger.

–  Blant de klart mest solgte er blank eller halvmatt sort, dark grey, deep orange, blank hvit, hotrod rød, burnt orange og matt sort, sier 3M sin produktspesialist Lars Hov.

Det er også ifølge ham en klar trend at flere folierer bilen sin som lakkbeskyttelse, spesielt på de dyreste bilmodellene.