Home > Eiere > Brukerstøtte > Spørsmål og svar > Ofte stilte spørsmål om Kuga ladbar hybrid
FAQs page

Ofte stilte spørsmål – FAQ – Kuga ladbar hybrid

  • Ja, det kan den. Når den er fulladet, er den elektriske rekkevidden 64 km (ved blandet kjøring, WLTP), noe som er mer enn nok for folk flest sine daglige kjørevaner (den gjennomsnittlige daglige kjøreavstanden i Europa er 45 km). Når du kjører i byer med hyppige stopp og start, øker rekkevidden til 88 km. 

    Når batteriet er tømt, vil Kuga ladbar hybrid automatisk begynne å bruke bensinmotoren og bytte til batterilademodus. Dette bruker regenerativ bremsing og energi fra motoren til å lade batteriet. 

  • Ja, det kan du. Kuga ladbar hybrid har 4 elektriske kjøretøy-modi som gir deg frihet til å velge:

    EV Auto – Det smarte systemet som automatisk bestemmer når batteriet skal brukes for å maksimere effektiviteten.

    EV Nå – Dette er en helelektrisk modus. Kuga ladbar hybrid vil kjøre på elektrisk kraft til batteriet er tømt.

    EV Senere – Kuga ladbar hybrid kjører kun med motoren, og sparer batteristrømmen til bruk på et senere tidspunkt.

    EV Lading – Batteriet vil lades via regenerativ bremsing og kraft fra motoren.

  • Når batteriet er fulladet og den 45-liters drivstofftanken er full, har Kuga ladbar hybrid en total kjørerekkevidde på 756 km (WLTP-kjøresyklus).  

  • Kuga ladbar hybrid benytter 3 forskjellige systemer til å lade batteriet:

    1. Regenerativ bremsing – denne smarte teknologien fanger opp energi som vanligvis går tapt når du bremser, og bruker den til å lade bilens batteri.

    2. 2. Bruke motoren– I tillegg til å drive bilen, kan motoren sende strøm til høyspenningsbatteriet.

    3. Eksterne strømkilder – Kuga ladbar hybrid kan plugges inn i en vanlig stikkontakt, en Ford Connected ladeboks eller en offentlig ladestasjon for å lade opp mens du ikke bruker bilen. 

  • Milde hybridbiler(EcoBlue-hybrider) er startnivået for elektrifisering. De har det minste batteriet og er ikke i stand til å kjøre kun med elektrisk kraft. Batteriet gir motoren et kraftboost, og optimaliserer den totale effektiviteten.

    En full Hybrid har et større batteri og kan kjøre korte distanser bare ved hjelp av elektrisk kraft.

    Den ladbare hybriden har det klart største batteriet av de tre. Dette gjør det mulig for Kuga ladbar hybrid å kjøre på elektrisk kraft opptil 64 km og opptil en hastighet på 133 km/t. 

  • Ikke nødvendigvis, men det er anbefalt. På en vanlig stikkontakt vil Kuga ladbar hybrid lades fra tom til full på ca 6 timer, noe som betyr at den kan lades over natten. Et veggboksladepunkt hjemme kan lade batteriet helt opp på bare 3,5 timer. Begge metodene for lading er like trygge og praktiskeTooltip.

  • Få praktisk, enkel og rask lading hjemme med en Ford connected ladeboks. Den er spesielt utformet for fleksibel kompatibilitet med Fords ladbare hybrider, takket være dens justerbare ytelsesnivåer, er din Ford tilbake på veien så raskt som kapasiteten i strømforsyningen din hjemme tillater. Det brukervennlige oppsettet inkluderer værbestandig design for innendørs eller utendørs installasjon, 7,5 m ledning, ergonomisk utformet håndtak og en egen koblingsstasjon som gjør det enkelt å oppbevare kabelen og koblingen nær bilens ladeport. Legg merke til at effektive ladetider kan variere i henhold til kapasiteten i det elektriske systemet hjemme.

    For å bestille en Ford connected ladeboks tar du kontakt med din forhandler. Du kan kjøpe ladeboksen både med og uten installasjon. Ønsker du installasjon videreformidler din forhandler kontakt med vår samarbeidspartner Defa, som vil kontakte deg for mer informasjon og bistå deg med installasjonen.

  • Kuga ladbar hybrid leveres med en hjemmeladekabel til stikkontakten hjemme. Du kan kjøpe en ekstra kabel fra forhandleren til bruk på offentlige ladestasjoner. Offentlige ladestasjoner drives av individuelle leverandører som administrerer tilgang og prissetting. 

    Hvis du kjøper en Ford ladbar hybrid, vil vi sende deg et Ford-ladekort og en QR-kode for å laste ned en ladeapp. Ved å laste ned appen, som drives av NewMotion, og aktivere Ford-ladekortet vil du kunne lade bilen din på mer enn 150 000 steder i EuropaTooltip

  • Ja, noen kjøpesentere og andre butikker har ladestasjoner som kan brukes gratis mens du handler. 

  • Nei, det vil det ikke. Kuga ladbar hybrid-batteriet er bygd for å holde seg gjennom hele bilens levetid. I tillegg gir Ford en høyspenningsbatterigaranti som varer i 8 år eller 160 000 km. 

  • Med kombinasjonen av den effektive 2,5-liters Duratec-motoren og den elektriske motoren, kan Kuga ladbar hybrid-motoren gi en betydelig reduksjon i drivstoffkostnadene. Bruk vår kostnadskalkulator for å estimere hvor mye du kan spare.

  • For best mulig komfort i bilen anbefaler vi at klimaet settes til "AUTO". Med den innstillingen tilpasser bilen seg selv ønsket temperatur, og måler fuktigheten for å sikre at frontruten også holder seg duggfri. I AUTOMODUS slår det nye klimasystemet i Kuga på eller av A/C-kompressoren basert på bilens lufttemperatur i forhold til valgt temperatur. Driften vises ved at A/C LED-lampen slås på eller av. Sjåføren eller passasjeren kan overstyre autofunksjonen ved å trykke på "A/C"-knappen. Systemet reagerer ved å bli i den valgte innstillingen som indikert av A/C LED-lampen.

  • Nye Kuga har en aktiv fuktighetssensor på frontruten bak speilet. Denne sensoren leser av luftfuktigheten og temperaturen på frontruten. A/C-kompressoren aktiveres automatisk etter behov for å unngå dugg og fuktighet. Vær oppmerksom på at denne funksjonen ikke indikeres av A/C LED-lyset.

  • Klimaanlegget i den nye Kugaen din er avhengig av et komplekst nettverk av systemer som påvirker bilens oppførsel, reaksjon og ytelse. Men vi har lagt disse mekanismene inn i et LED-lysindikatorsystem for enkel og sømløs brukerstyring. A/C-indikatorlampen vil vise når A/C-kompressoren ser at bilen trenger kjøling (som sjåføren eller passasjeren kan velge manuelt). Kuga har en dugg-sensor montert på frontruten. I AUTOMODUS hindrer funksjonen at rutene dugger til, og aktiveres bare når behov det regsitreres et behov for avfukting av kupéen. Merk at denne funksjonen ikke indikeres av et LED-lys.

  • Hvis utetemperaturen er lav (dvs. noen få grader kjøligere enn temperaturene du har angitt på kontrollknappen) og klimaanlegget ikke registrerer risiko for at frontruten dugger, vil A/C-kompressoren forbli avslått (det samme vil A/C-indikatorlampen) når den er i AUTO-modus. Hvis dette er tilfelle, opprettholder systemet komforten i kupéen ved å kun bruke ukondisjonert luft utenfra eller resirkulert, innvendig luft. Den løsningen reduserer energien som kreves for å drive A/C-kompressoren, noe som gir lavere drivstofforbruk. A/C-indikatorlampen forteller deg at A/C-kompressoren er i gang, enten fordi AUTOMODUS gjenkjenner behovet for å starte kompressoren, eller fordi sjåføren/passasjeren velger den manuelt.

  • ‘MAX‘ avriming-knappen brukes hvis frontruten er tildugget og krever den høyeste vifteinnstillingen for å gjøre frontruten klar med én gang. Knappen brukes stort sett på kalde vinterdager for å bidra til avising av frontruten. Knappen aktiverer oppvarmingen av front- og bakrutene, retter luftstrømmen mot ruten, aktiverer A/C-kompressoren, endrer til høy temperatur og stiller viften inn på høy hastighet. Når ruten gir klar sikt og er fri for is, kan du trykke på "MAX" -knappen igjen for å tilbakestille viftesystemet til siste innstilling.

  • I AUTOMODUS stiller systemet seg automatisk inn for å opprettholde riktig temperatur i kupéen. Men det er likevel mulig for brukeren å slå på A/C manuelt (i de tilfeller AUTOMODUS har konkludert med at det ikke trenger å aktivere seg selv for å justere komforten i kupéen). Formålet med AUTOMODUS er å redusere behovet for at sjåføren må endre innstillingene for temperatur og komfort. Ved å velge en foretrukket komforttemperatur, vil systemet gjøre nødvendige tiltak for å oppnå den ved å justere A/C, viftenivå, retningen på luftstrømmene og andre ting. Manuell overstyring tar hensyn til endrede omstendigheter som medfører et behov eller ønske for å endre temperaturen. Med AUTO-trinn 1, 2 og 3 tilbyr vi ekstra funksjoner for å imøtekomme brukernes foretrukne ønsker med hensyn til systemets støynivåer. AUTO 2 er standarden for systemet, mens AUTO 1 reduserer viftenivået og AUTO 3 øker viftenivået.

  • Det beste alternativet er å sette A/C-systemet i AUTO-modus. Den innstillingen fjerner behovet for ytterligere manuelle endringer.

  • Hvis du kjører i AUTOMODUS og klimasystemet fungerer stabilt (dvs. at alle temperaturmål er nådd etter en gitt tid), kan kontrollsystemet fastslå at det ikke lenger er behov for å bruke A/C-kompressoren, og slå den av for å redusere strømforbruket. Dersom du endrer på temperaturmålene når systemet er i AUTO-modus vil systemet begynne å jobbe for å nå den nye temperaturen. For å møte ønsket ditt om kjøligere luft vil klimaanlegget aktivere A/C-kompressoren, og slå på A/C LED-lampen for å vise at det jobber.

  • AUTO-modus er utviklet for å gi alle i bilen optimal komfort. Hvis individuelle innstillinger foretrekkes, kan de justeres etter behov.

Top