Den offisielle testprosedyren for drivstofforbruk er i endring
I september 2017 ble en ny offisiell, standardisert testprosedyre for drivstofforbruk, kalt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), innført i Europa. Den nye testen er utviklet for bedre å kunne reflektere reelle kjøremønstre, og den erstatter den gamle NEDC-testsyklusen. Dette innebærer at publiserte tall for drivstofføkonomi nå vil ligge nærmere det du opplever på veien.
Den nye testprosedyren omfatter:
Mer realistisk kjøremønster (raskere og mer dynamisk og mer varierte temperaturer)
Høyere gjennomsnitts- og maksimalhastigheter
Flere forskjellige kjørescenarier
Forskjellig utstyr og last, ulike motorer, girkasser og dekkdimensjoner
Individuell CO2-verdi for kjøretøyet
Når du ser de nye tallene kan det hende du vil tenke at bilen din plutselig har fått høyere forbruk, men det stemmer ikke. Husk at de nye tallene er ment å skulle reflektere drivstofføkonomien du opplever mer realistisk. Samtidig er dette fremdeles en laboratoriestest, og den tar ikke hensyn til kjøreforhold, vær, last eller kjørestil.