Kjøp FordBedriftskundeVarebiler og pickuper

Alternativer til dieseldrivstoff

Innledning

For mange av kundene våre står drivstoff til kjøretøy for størstedelen av driftskostnadene, så reduksjon av drivstofforbruk og CO2-utslipp har høy prioritet.

Hydrobehandlet vegetabilsk olje (HVO) og gass til væske (GTL) er begge alternative drivstoff godkjent av Ford for dieselmotorer for nyttekjøretøy for å bidra til å oppnå en mer miljøvennlig bilpark.

De er renere brenndrivstoff som muliggjør forbedrede utslipp og redusert sot-/dieselpartikkelfilterbelastning (DPF). Derfor blir de sett på som mer miljøvennlige enn konvensjonell EN590-diesel.

 Tabellen nedenfor viser Ford-kjøretøyene som er godkjent for HVO- og GTL-bruk:

KjøretøyHVO- og GTL-kompatibel siden MYMotor
Transit19,75 MY+2.0L EcoBlue
Transit Custom19,75 MY+ (inkl. 24 MY+)2.0L EcoBlue
Tourneo Custom19,75 MY+ (inkl. 24 MY+)2.0L EcoBlue
Ranger20 MY+2.0L EcoBlue
3.0L EcoBlue
Transit/Tourneo Connect19,75 MY+1.5L EcoBlue
Helt ny Transit Connect24,5 MY+2.0L EcoBlue
Helt nye Tourneo Connect22,5 MY+2.0L EcoBlue
Transit Courier21,25 MY+1,5L Duratorq
Helt ny Transit Courier24 MY+1.5L EcoBlue

Hydrobehandlet vegetabilsk olje (HVO)

Hva er HVO?

  • HVO er en form for fornybar parafinisk dieselbrensel produsert fra et bredt utvalg av råvarer, inkludert spillolje ved bruk av konvensjonelle oljeraffineringsprosesser. (Dette er ikke ubearbeidet matolje du kjøper i butikk)
  • HVO-drivstoff er dekket av europeisk standard EN 15940 for parafinisk diesel i EU-markeder 
  • HVO tilsvarer ikke «1. generasjons» biodiesel (B5-B30) drivstoff som brukes i dag i enkelte EU-markeder
  • HVO-foredlingsprosesser bruker hydrogen i stedet for metanol (brukt til biodieselproduksjon) som en katalysator, for et mer stabilt, rent brennende drivstoff 
  • HVO-produkter er drivstoff av høy kvalitet med egenskaper som ligner mye på petroleumsbasert pumpediesel

Hva er fordelene med HVO?

  • HVO-drivstoff er et miljøvennlig alternativ til tradisjonell diesel og biodiesel
  • HVO kan redusere klimagassutslippene betydelig sammenlignet med pumpediesel, spesielt hvis laget av resirkulerte råvarer
  • HVO er mer stabil enn biodiesel, uten potensielle skader som økt NOx-utslipp, avleiring, lagringsstabilitetsproblemer, dårlige kuldeegenskaper eller raskere aldring av motorolje (bortsett fra at det kan være en liten skadelig innvirkning på oljens levetid for svært lav hastighet byleveringssjåfører)
  • HVO krever ikke kjøretøyoppdateringer eller har noen ytelsesbegrensninger
  • HVO kan blandes med petroleumspumpediesel i alle forhold opptil 100 %
  • Serviceintervallet/garantien er upåvirket av bruk av HVO

Tilgjengelighet for HVO

HVO-bruken forventer å se en jevn vekst i Europa i løpet av de neste 5 årene, ettersom mer produksjon blir tilgjengelig

Utvalg av fornybare råvarer

  • Brukt matolje
  • Animalsk avfallsfett fra næringsmiddelindustrien
  • Avfallsfett fra fiskeforedlingsindustrien
  • Teknisk maisolje
  • Talloljebek
  • Camelina-olje
  • Jatropha-olje
  • Soyaolje
  • Rapsolje

HVO-merker i EU-markeder

  • Neste
  • Care Diesel
  • HVO 100
  • XTL
  • NExBTL
  • Evolution Diesel (HVO/EN590 blanding)
  • Blauwe Diesel (HVO/EN590 blanding)
  • R33 BlueDiesel (HVO/EN590-blanding)

Andre HVO/EN590-blandinger kan være tilgjengelige

Gass-til-væske (GTL)

Hva er GTL?

  • GTL er en annen form for parafinisk drivstoff som bruker naturgass (metan) for å syntetisere en rekke petrokjemiske drivstoff, inkludert diesel
  • Naturgass er ofte et avfallsprodukt fra oljeraffinerier eller produsert i regioner hvor det er vanskelig og dyrt å transportere på grunn av den ekstreme kjølingen som kreves.
  • GTLs flytende tilstand gjør den enkel å transportere og håndtere
  • GTL kan brukes som en dråpe i drivstoff, og erstatter vanlig diesel uten motormodifikasjoner
  • GTL-drivstoff er dekket av europeisk standard EN 15940 for parafinisk diesel i EU-markeder 
  • GTL er luktfri og lett biologisk nedbrytbar

Hva er fordelene med GTL?

  • GTL-drivstoff er praktisk talt fritt for urenheter som svovel, metaller, nitrogen og aromater, noe som gjør det mindre skadelig for miljøet og lar motoren gå jevnere og roligere.
  • Denne renheten betyr at den brenner renere – ​​reduksjonen i sotutslipp reduserer behovet for oppfrisking av dieselpartikkelfiltre betydelig, så den er ideell for kjøretøy som hovedsakelig brukes i lave hastigheter
  • Reduksjonen i miljøgifter bidrar til å oppfylle lokale miljøforskrifter
  • GTL har vist seg å ha bedre startytelse i lave temperaturer på grunn av lav tetthet og høyere cetantall (forbrenningshastighet for dieseldrivstoff), så den er utmerket for pålitelighet hele året.
  • GTL krever ikke kjøretøyoppdateringer eller har noen ytelsesbegrensninger
  • Serviceintervallet/garantien er upåvirket av bruk av GTL

Tilgjengelighet for GTL

  • GTL er ennå ikke allment tilgjengelig for allmennheten ved drivstoffpumper – for øyeblikket er det mer rettet mot fangede flåter med egne tankanlegg.
  • Den kan leveres til depoter eller arbeidsplasser akkurat som vanlig diesel, så den er spesielt egnet for flåtenav (flyplasser, lokale råd, posttjenester, anleggskjøretøyer) 

GTL-merker i EU-markeder

  • Shell GTL

 

 Merk: Ikke bruk vanlig vegetabilsk olje, da dette kan forårsake motorskade som ikke dekkes av kjøretøyets garanti.

 Merk: Vi anbefaler ikke bruk av ekstra tilsetningsstoffer for å hindre drivstoffvoksing.

For spesifikk informasjon om kjøretøyet ditt, se delen «Drivstoffkvalitet» i brukerhåndboken.

 

Tilleggsinformasjon

Alternative drivstoff

Biodiesel

Ford.no bruker informasjonskapsler og lignende teknologier på dette nettstedet for å forbedre nettopplevelsen din og for å vise deg skreddersydd reklame.

Du kan administrere informasjonskapsler når som helst på Administrer innstillinger for informasjonskapsler-siden, men dette kan begrense eller forhindre bruk av bestemte funksjoner på nettstedet.