Cookies er avgjørende for at du skal få mest mulig ut av dine nettsteder. De fleste internettsider inneholder faktisk informasjonskapsler. Cookies lagrer dine preferanser og annen informasjon som hjelper oss med å forbedre hjemmesiden vår men vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies og hvordan du kan kontrollere dem med nettleserinnstillinger i Fords veileding for informasjonskapsler.

Finn ut mer

 
iosis konseptbil
Kinetic Design
Kinetic Design visualiserer dynamiske kjøreegenskaper ved hjelp av utvendige og innvendige designelementer. I 2004 fikk Martin Smith, designdirektør for Ford Europa, den utfordrende oppgaven å skape et nytt designspråk for Ford.

Dette ble et vendepunkt i Fords nyere historie og resultatet ble en helt ny designfilosofi for selskapet – Ford ”Kinetic Design” er kommet for å bli.
Utforsk “energi i bevegelse”
Da Martin Smith ble bedt om å definere Fords Kinetic Design, ga han et utvetydig svar: ”Formspråket kommuniseres gjennom dristige, dynamiske linjer og helstøpte overflater. Når du ser Fords Kinetic Design, kan du se at det visualiserer energi i bevegelse”. Det er denne ”energi i bevegelse” som utrykker designspråket. Derfor kan det se ut som om bilen beveger seg, selv om den står stille.
Designutviklingen
De første skrittene mot Fords Kinetic Design, ble tatt med konseptbilen SAV i 2005 og som senere ble overført til S-MAX. Siden da har det nye designspråket påvirket Galaxy, Mondeo, Kuga, Focus, Fiesta og nå til sist den nye Ka. Og Martin Smith gir igjen en presis oppsummering av visjonen bak Fords Kinetic Design: ”Vi ønsker å bygge biler som gir et øyeblikkelig ønske om at ”jeg må ha en”. Denne visjonen har utviklet seg fra konsept til strålende virkelighet.
Martin Smith
 
SAV konseptbil
 
SAV konseptbil
 
S-MAX
 
Mondeo
 
Focus
 
Fiesta
 
Fiesta
 
Kuga
 
Nye Ka
 
 
 
 
iosis konseptet
iosis ble vist første gang i Frankfurt i 2005 og var en designidè bygd på noen av de ideene som først kom til uttrykk i konseptbilen SAV. Målet var kort sagt å visualisere begrepet ”energi i bevegelse”. Designerne skulle raskt identifisere de viktigste grafiske signaturene i Fords design. Av disse er det omvendt trapesformede luftinntaket under grillen det mest iøynefallende. Andre nye elementer som kan nevnes er den distinkte hjulbuen, den kraftige skulderen og den dynamisk underskårne linjen i hele bilens lengde.
Radikalt endret kupé
Når det gjelder interiøret, ønsket teamet at sjåføren skulle bli begeistret straks dørene ble åpnet. For Martin Smith er interiørdesignet ”like viktig, om ikke viktigere enn eksteriøret”. Utviklingen av designet førte til et high-tech look kombinert med praktisk funksjonalitet. I den endelige versjonen fikk iosis et lekkert interiør inspirert av utstyr for konkurransesvømming og med neopren i tillegg til det fineste skinn.
Prosessen bak Mondeo
Hele konseptet til iosis ble overført til en produksjonsklar form uten at noe av nøkkelbudskapet gikk tapt. Resultatet er den Mondeoen vi ser i dag. Den tar Fords formspråk Kinetic Design og filosofi et skritt videre og viser gode eksempler på nøkkelelementene. Sammen leverer de et ytre design som signaliserer både kraft og ynde, og likevel gir et godt bilde på ”energi i bevegelse”.
Mondeo
 
Mondeo
 
Mondeo
 
Mondeo
 
Mondeo interiør
 
iosis skisse
 
iosis konseptbil
 
iosis frontlys
 
iosis konseptbil
 
iosis konseptbil
 
iosis konseptbil
 
iosis konseptbil
 
iosis konseptbil
 
iosis skisse
 
iosis skisse
 
 
 
Konseptbilen iosis
Konseptbilen iosis X ble første gang vist på Paris Motor Show i 2006. En del av oppgaven etter lanseringen av iosis, var å demonstrere hvordan Ford kinetic design kunne overføres til andre modeller. "Denne bilen viser hvordan vi kan bruke våre kinetic design-prinsipper i en annen type bil," sier Martin Smith. "Den tar vår filosofi ”energi i bevegelse” et skritt videre, og viser hvor annerledes Ford-bilene vil se ut i fremtiden."
Videreutvikling av filosofien
Det er lett å finne fellestrekk mellom iosis, Mondeo og iosis X. Sidevinduenes elegante form (Daylight Opening, forkortet til DLO på designerspråket)som kompletteres med den høye hekken i ”C”eller ”D”-stolpe, finnes på alle modellene. Et annet felles designelement, er den frekke, dynamiske linjen som går langs hele bilens side. For Ruth Pauli, sjefsdesigner for farger og dekor, var iosis X startskuddet som skal bringe Ford videre inn i fremtiden: “Vi jobber med tre hovedelementer: emosjonelle produkter, kvaliteten på utførelsen og merkevarebygging, slik at det designmessige kan stå sterkt.”
Utviklingen av Kuga
Etter utviklingen av iosis X, ble Kuga lansert i 2008. Den var da et helt nytt tillskudd til Fords personbilssortiment - en firehjulstrekker (AWD)og den første til å entre crossover-segmentet. Kugas endelige design avspeiler tydelig Fords prinsipp ”energi i bevegelse”, og som Martin Smith sier: “Et sterkt formspråk og et dristig ytre, smelter sammen og gir bilen et dynamisk utseende - selv når den står parkert.”
iosis X konceptbil
 
iosis X konseptbil
 
Kuga
 
Kuga baklys
 
iosis X konseptbil
 
iosis X konseptbil
 
Kuga interiør
 
Kuga interiør
 
Kuga skisse
 
iosis X konseptmodell
 
Kuga
 
iosis X konseptbil
 
Kuga skisse
 
Kuga
 
iosis X konseptbil
 
Kuga
 
Verve konseptet
Verve konseptet ble lansert på Frankfurt Motorshow i 2007 og med et dristig look for en liten bil, flyttet det Fords Kinetic Design litt lenger inn i fremtiden. Stefan Lamm, eksteriørdesignsjef for Ford Europa, slo fast at målet er krystallklart: ”Vår ambisjon er å være ledende innen design av små biler og lage individuelle biler til individuelle kunder”. Med de helstøpte overflatene, supplert av en elegant taklinje og en konstruksjon uten B-stolper, demonstrerer Vervekonseptet de dynamiske mulighetene som ligger i Fords Kinetic Design filosofi for små biler.
Gjør fremtiden til virkelighet
Vervekonseptet fremsto like dramatisk utvendig som innvendig og er designet for en generasjon som har vokst opp med mobiltelefon. Det banet også vei for ny teknologi som kunne settes i produksjon.

Niki Vidakovic, interiørdesigner for Ford Europa sier: "Dette er et kvantesprang for å bruke Kinetic Design i interiøret... denne type visuell innovasjon som binder sammen formspråket til interiøret med eksteriøret, er noe vi tror ingen andre gjør bedre enn oss, i øyeblikket".
Prosessen bak nye Fiesta
Den nye Fiestaen varslet sin ankomst i 2008. For Martin Smith var det ”den mest komplette, uttrykksfulle og spennende Fiesta Ford noen gang hadde produsert, både innvendig og utvendig”. Den sammenfatter Fords kinetic Design i sin reneste form, med den karakteristiske lave grillen, de fremtredende hjulskjermene og en dynamisk midtlist langs hele bilens side. Det futuristiske interiøret overgikk de forventningene man hadde til Vervekonseptet og inkluderer et mobiltelefoninspirert underholdningssystem og det sofistikerte Human Machine Interface.
Vervekonsept
 
Fiesta
 
Fiesta interiør
 
Fiesta
 
Senterkonsoll
 
Verve konseptbil
 
Verve konseptbil
 
Verve konseptbil
 
Verve konseptbil
 
Verve skisse
 
Fiesta
 
Verve skisse
 
Verve skisse
 
 
 
 
 
iosis-MAX
iosis-MAX ble nylig lansert på Genève Motor Show 2009. Den er Fords visjon av hvordan den ultimate MAV (Multi-Activity Vehicle) skal være. Den markerer neste skritt i utviklingen av Fords Kinetic Design og byr blant annet på en helt ny døråpningsmekanisme, lettvektsmaterialer og avansert aerodynamikk.

Plassen i kupeen er utnyttet genialt - det dramatisk innrammede rommet er inspirert av futuristiske filmer, arkitektur og romalderdesign. Det utfyller helt perfekt bilens ytre, hvor Fords Kinetic Design skaper et elegant nytt look, som endrer alle tradisjonelle ideer om hvordan en MAV skal se ut.

“Dette er det stiligste uttryket en MAV kan ha,” forklarer Patrick Verhée, som er sjef for designinnovasjon og showcars for Ford Europe. "Det er et mesterverk som fullstendig forener design og funksjon."
Hva blir det neste?
Designteamet har proklamert en helt ny retning, ikke bare for Ford, men generelt for hele bilindustrien. Det ultimate målet er å bli ledende på designområdet, og Fords Kinetic Design vil fortsatt utvikle seg og avansere. Martin Smith vet hva han vil og hva målene er for fremtiden: “Selv om iosis-MAX ikke er forløperen for en spesifikk produksjonsmodell, viser den i høy grad hvordan Kinetic Design utvikler seg og kan brukes med fantastiske resultater i alle Ford-biler.”
Ford iosis-MAX design video
 
Ford iosis-MAX brand video
 
iosis-MAX
 
iosis-MAX og designteam
 
Murat Seven Interiørdesigner
 
iosis-MAX blir utformet
 
iosis-MAX konseptbil
 
iosis-MAX interiør
 
iosis-MAX frontlys
 
iosis-MAX konseptbil
 
iosis-MAX konseptbil
 
iosis-MAX konseptbil
 
iosis-MAX konseptbil
 
 
 
 
 
Biler med Kinetic Design
Kuga
 
Kuga
 
 
 

Bilder og Media

iosis konseptbil icon iosis konseptbil icon Mondeo icon Verve konseptbil  icon Verve konseptbil icon Fiesta i Hot Magenta icon iosis-MAX skisse icon iosis-MAX konsept icon iosis-MAX koncept icon